Helpt Belgische bedrijven al 17 jaar
bij het vinden van de juiste software

Workflow management systemen

Workflow management systemen coördineren de werkstroom en zorgen ervoor dat wijzigingen correct worden doorgevoerd. Workflow management systemen bieden een samenwerkingsomgeving waarin bedrijven hun processen eenvoudig kunnen volgen en beoordelen. Organisaties gebruiken deze software om hun bedrijfsomgeving te coördineren en onmiddellijke toegang tot nauwkeurige en actuele gegevens over projecten en prestaties te krijgen. Ook wordt het gebruikt om wijzigingen in te plannen en te synchroniseren en de effectiviteit van bedrijfsstrategieën te testen. Vergelijk verschillende producten op Capterra om de beste workflow management software voor jouw organisatie in Nederland te vinden. Zie ook: business process management software, requirements management tools en project management tools.

Uitgelichte software

Software met meeste reviews

Bekijk de producten in de categorie Workflow management systemen met de meeste reviews van onze gebruikers

België Lokale producten weergeven

294 resultaten

Verbeter workflowbeheer met Asana AI. Pak op efficiënte wijze complexe workflows aan, krijg betere inzichten en verbeter teamwork. Meer informatie over Asana
Asana transformeert workflowbeheer met behulp van AI-aangedreven functies die inzichten opleveren, teamwork verbeteren en zorgen voor gestroomlijnde workflows. Beheer taken, houd prestaties bij en pas je snel aan veranderende prioriteiten aan. Met projectsjablonen, doelbeheer en geautomatiseerde voortgangscontrole zorgt Asana ervoor dat je team zijn doelen sneller bereikt. Gebruik AI-gestuurde inzichten om de toewijzing van middelen te optimaliseren. Of het nu gaat om campagnebeheer, onboarding of productlanceringen, Asana stelt jouw organisatie in staat om slimmer te werken. Meer informatie over Asana

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden
FieldBuddy is een cloud-oplossing om het uitvoeren van in- en externe servicewerkzaamheden te managen, van melding tot factuur. Meer informatie over FieldBuddy
FieldBuddy brengt het serviceproces onder controle, van melding tot facturatie. Geschikt voor binnen- en buitendienst. Workflows voor terugkerende werkzaamheden. Leest barcodes en QR-codes. Terugmelding van uren en spare parts op de tablet. Een pdf-factuur kan direct worden uitgeprint. Integreert met backoffice- en ERP-systemen. Enkele features: contracten, planning, technische documentatie en handleidingen, apparaathistorie, facturatie, materiaalbeheer met meerdere voorraadlocaties. Meer informatie over FieldBuddy

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden
Lokulus is een technologieplatform dat tools voor de automatisering van bedrijfsprocessen biedt aan consumentengerichte bedrijven. Meer informatie over Lokulus
Lokulus is een technologiebedrijf dat AI-gestuurde procesautomatisering biedt aan consumentengerichte bedrijven. Met het platform kunnen organisaties geautomatiseerde workflows op intelligente wijze beheren en aanpassen naarmate de behoeften van hun organisatie zich ontwikkelen en groeien. Het platform is een vertrouwde onafhankelijke adviseur die nauw samenwerkt met klanten om inzicht te krijgen in hun unieke uitdagingen. De oplossingen worden op maat gemaakt en maken gebruik van expertise en technologie, zodat ze perfect bij jouw organisatie passen. Meer informatie over Lokulus

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden
Tool voor het bijhouden van problemen en agile projectmanagement van JetBrains. Ondersteunt Scrum en Kanban. Cloudgebaseerd of lokaal geïmplementeerd. Gratis voor 10 gebruikers. Meer informatie over YouTrack
Agile projectmanagementtool van JetBrains. YouTrack fungeert als één plek om je projecten te beheren, werk te plannen voor toekomstige releases, sprints en iteraties, en je dagelijkse taken, fouten en verzoeken van klanten bij te houden. Het spreekt jouw taal en is flexibel genoeg om jouw proces precies te volgen. Ondersteunt Scrum en Kanban. Cloudgebaseerd of lokaal geïmplementeerd. Gratis voor 10 gebruikers. Meer informatie over YouTrack

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden
Het bouwen van naadloze workflows voor verschillende puntenoplossingen en teams om je marketingprocessen op een slimme manier te stroomlijnen. Meer informatie over MARMIND
Het transformeren van handmatige, foutgevoelige processen in geautomatiseerde workflows die je team helpen zich te concentreren op wat echt belangrijk is. Samenwerking met experts om je huidige processen te onderzoeken en te stroomlijnen om inefficiëntie te elimineren en de productiviteit te verhogen. Meer informatie over MARMIND

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden
Het digitale bedrijfsplatform van Interfacing: bouw nauwkeurige eenvoudige tot complexe workflow-apps, snel: in dagen en weken, niet maanden. Meer informatie over Digital Business Transformation Suite
Het digitale bedrijfsplatform van Interfacing is ideaal om veel sneller nauwkeurige eenvoudige tot complexe workflow-apps met weinig code te bouwen. Je team kan sneller en met grotere nauwkeurigheid en efficiëntie onbeperkte workflows creëren, stroomlijnen, testen, automatiseren en implementeren. Implementeer snel apps, van consumentengerichte tot backend complexe kritieke bedrijfssystemen, in uren, niet dagen. Meer informatie over Digital Business Transformation Suite

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden
GoodDay is een platform voor werkbeheer voor projecten, taken, producten, tijd en teams en voor productieve, transparante samenwerking. Meer informatie over GoodDay
GoodDay is een platform voor het beheren van werk, projecten, producten, taken, tijd en teams dat organisaties de beste hulpmiddelen biedt voor planning op hoog niveau. Het platform is afgestemd op hun dagelijkse werk en ondersteunt continue verbetering van alle processen op basis van transparantie, verantwoording, flexibiliteit en erkenning. Meer informatie over GoodDay

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden
De technologie van UniFocus biedt een eersteklas tool voor personeelsbeheer, zodat managers slimmere en snellere beslissingen kunnen nemen. Meer informatie over Unifocus
UniFocus is een leider op het gebied van personele optimalisatie en combineert oplossingen voor arbeidsbeheer en systemen voor tijd en aanwezigheid met inzichten in de betrokkenheid van klanten en werknemers. De tools van UniFocus maken gebruik van een diepgewortelde expertise in de sector om arbeidsvoorspellingen, budgettering, planning en naleving in een handomdraai te realiseren. Dankzij de cloudgebaseerde tools kan de software integreren met je bestaande systemen en op elk moment vanaf elk apparaat krachtige bedrijfsinzichten bieden. Meer informatie over Unifocus

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden
een visuele samenwerkingstool waarmee je op een leuke, flexibele en lonende manier een gedeeld perspectief kunt creëren voor je team.
Teams van verkoop en marketing tot HR en operations kunnen Trello ontwerpen en aanpassen aan hun unieke behoeften en werkstijlen. En met meer dan 100 integraties met andere belangrijke tools zoals Google Drive, Slack en Jira is Trello een levendige projecthub van samenwerking tussen teams, waar het werk ook moet gebeuren. Trello geeft plezier aan teamwork door het transparant te maken en te zorgen dat gemakkelijk kan worden gedeeld met verschillende groepen en teams. Meer informatie over Trello

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden
Jira is een volledige taakbeheertool voor teams die geweldige producten plannen en bouwen.
Jira is de workflowmanagementtool voor teams die geweldige producten plannen en bouwen. Duizenden teams kiezen Jira om problemen vast te leggen en te organiseren, werk toe te wijzen en teamactiviteiten te volgen. Aan je bureau of onderweg, met de nieuwe mobiele interface helpt Jira je team om de klus te klaren. Meer informatie over Jira

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden
Basecamp wordt door miljoenen mensen vertrouwd en plaatst alles wat je nodig hebt om werk te voltooien, op één plek.
Groepschat alleen is niet voldoende. Basecamp combineert *alle* tools die teams nodig hebben op één plek: berichtenborden, planningen, takenlijsten, groepschat, documenten en bestandsopslag en meer. In plaats van dat alles overal is verspreid, bevindt alles waar je aan werkt zich op één gestroomlijnde, georganiseerde plek. Iedereen zal weten wat te doen. Niets zal er nog door de mazen van het net glippen. Je weet altijd precies wat er aan de hand is. Meer informatie over Basecamp

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden
Zoho CRM biedt organisaties een complete oplossing voor de hele levenscyclus van klantenrelatiebeheer.
Zoho CRM biedt kleine tot grote organisaties een complete oplossing voor de hele levenscyclus van customer relationship management voor het beheer van de organisatiebrede verkoop, marketing, klantenondersteuning en service- en voorraadbeheer in één enkel bedrijfssysteem. Meer informatie over Zoho CRM

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden
Bouw binnen enkele minuten je workflow met monday.com, bekroonde software zonder code die is ontworpen om teams te helpen beter samen te werken.
Bouw binnen enkele minuten je workflow met monday.com, bekroonde software die is ontworpen om teams te helpen beter samen te werken. Dankzij de codevrije automatisering kun je de workflow van je team op de automatische piloot zetten, zodat iedereen zich kan concentreren op zinvol werk. Ondertussen zorgen aangepaste waarschuwingen, automatische statusupdates en projectstromen ervoor dat je teamleden op elkaar afgestemd blijven wat betreft prioriteiten, zodat je nooit je deadlines mist. Ga vandaag nog aan de slag met één van de vooraf gemaakte workflowsjablonen. Meer informatie over monday.com

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden
ClickUp is één app die alle andere apps vervangt. Het is het werk van de toekomst. ClickUp is de snelstgroeiende app van 2019.
ClickUp is één app die alle andere apps vervangt. Het is het werk van de toekomst. Meer dan alleen taakbeheer – ClickUp biedt documenten, herinneringen, doelen, agenda's, planning en zelfs een inbox. ClickUp is volledig aanpasbaar en werkt voor elk type team, zodat alle teams dezelfde app kunnen gebruiken voor planning, organisatie en samenwerking. Meer informatie over ClickUp

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden
Smartsheet is een online platform voor de uitvoering van werk dat organisaties van elke omvang in staat stelt om werk te plannen, te beheren, te automatiseren en erover te rapporteren.
Smartsheet, een online platform voor het uitvoeren van werkzaamheden, ondersteunt projectbeheer en taaksamenwerking die herdefinieert hoe teams samenwerken. Door de gebruiksvriendelijke interface, in combinatie met het delen van bestanden, Gantt-diagrammen, Kanban-weergave en functies voor werkautomatisering is Smartsheet snel uitgegroeid tot een favoriete zakelijke app voor productiviteit. *2015 Google Marketplace-app van het jaar *2015 Microsoft O365-app van het jaar *Gartner Cool Vendor 2015 - project- en portfoliomanagement Meer informatie over Smartsheet

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden
Microsoft Visio is een innovatieve diagramoplossing die helpt bij het visualiseren van gegevensgestuurde bedrijfsprocesstromen en meer.
Microsoft Visio is een diagramoplossing met een robuuste bibliotheek van ingebouwde en externe sjablonen en vormen, capaciteiten voor gegevensconnectiviteit en geïntegreerde samenwerkingstools. Maak indrukwekkende visualisaties met behulp van de meegeleverde vormen en startbestanden. Samenwerking nodig? Bewerk via een webbrowser tegelijk met collega's online opgeslagen diagrammen, om veilig en moeiteloos met anderen samen te werken. Koppel zelfs diagrammen aan realtime gegevens om snel beslissingen te nemen. Meer informatie over Visio

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden
Alles-in-één software voor belastingvoorbereiders, accountants en boekhouders. Run uw praktijk vanuit één geïntegreerde hub.
Alles-in-één software voor belastingvoorbereiders, accountants en boekhouders. Perfect om uw bedrijf te laten groeien: stop met het betalen van een dozijn tools en run uw praktijk vanuit één geïntegreerde hub. Geautomatiseerde workflows, gebruiksvriendelijk klantenportaal, aanpasbare CRM, onbeperkte en veilige bestandsopslag, e-handtekeningen, messaging & meer voor de prijs van één app. Meer informatie over TaxDome

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden
Zapier is automatisering voor drukbezette mensen. Het verplaatst automatisch informatie tussen je webtoepassingen, zodat je je kunt concentreren op je belangrijkste werk.
Zapier geeft je superkrachten op het internet om de webtoepassingen die je gebruikt te integreren en te automatiseren, van Asana tot Zoho CRM. Meer informatie over Zapier

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden
Wrike is software voor workflowbeheer met aangepaste workflows, gedeelde dashboards, Gantt-diagrammen, Kanbanborden en geautomatiseerde goedkeuringen.
Wrike is software voor werkmanagement die wordt vertrouwd door meer dan 20.000 bedrijven wereldwijd. Stroomlijn je documentbeheer met cloudgebaseerde, in-context bestandsopslag. Deel documenten binnen aangepaste aanvraagformulieren en taken, verkort je goedkeuringscycli met visuele controle en tag snel teamgenoten voor eventuele bestandsverzoeken. Versnel je levering dankzij de meer dan 400 integraties van Wrike, inclusief andere documentbeheersystemen. Documenten zijn gemakkelijk te vinden en taakdiscussies en updates zijn binnen enkele seconden zichtbaar. Meer informatie over Wrike

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden
Cloudgebaseerde en lokale projectmanagementoplossing waarmee bedrijven van elke omvang notities, taken, projecten, databases en meer kunnen beheren.
Notion is de alles-in-één werkruimte voor notities, projectmanagement, documenten en samenwerking. Tienduizenden teams en bedrijven over de hele wereld gebruiken het om hun werknemers op één plek op de hoogte te houden en samen te laten werken. Door al het werk en alle kennis samen te brengen en het zeer aanpasbaar te maken, creëert Notion focus en transparantie en kunnen teams van elke omvang hun tools consolideren, tijd besparen en de productiviteit bevorderen. Meer informatie over Notion

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden
Ideaal voor bedrijven van elke omvang. Het is een tool voor het maken van formulieren waarmee gebruikers enquêteformulieren kunnen maken en tegelijkertijd inzendingen kunnen beoordelen.
Ideaal voor bedrijven van elke omvang. Het is een tool voor het maken van formulieren waarmee gebruikers enquêteformulieren kunnen maken en tegelijkertijd inzendingen kunnen beoordelen. Meer informatie over Jotform

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden
Deze online diagramtoepassing maakt het eenvoudig om professionele diagrammen te creëren en te delen.
Deze online diagramtoepassing maakt het eenvoudig om professionele diagrammen te creëren en te delen. Van systeemontwerp tot brainstorming tot projectmanagement, dit platform ondersteunt al je communicatie- en samenwerkingsbehoeften. Daarom kiezen miljoenen gebruikers voor Lucidchart. Meer informatie over Lucidchart

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden
Airtable combineert een intuïtieve spreadsheetinterface met bestandsbijlagen, kanbanborden, kalenders en andere krachtige functies.
Airtable is het alles-in-één samenwerkingsplatform dat de flexibiliteit van een spreadsheetinterface combineert met uitgebreide functies zoals bestandsbijlagen, kanbankaartstapels, kalenders en rapportage. Meer informatie over Airtable

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden
Cloud Platform is een set van modulaire cloudgebaseerde diensten waarmee je alles kunt maken, van eenvoudige websites tot complexe toepassingen.
Cloud Platform is een set van modulaire cloudgebaseerde diensten waarmee je alles kunt maken, van eenvoudige websites tot complexe toepassingen. Meer informatie over Google Cloud

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden
Populair online whiteboardplatform voor samenwerking waar teams hun werk gedaan krijgen.
Miro is een populair whiteboardplatform voor samenwerking voor teams van elke omvang, dat door meer dan 30 miljoen gebruikers wereldwijd wordt vertrouwd. Creëer een eenvoudige manier om het proces te beheren en sneller te herhalen, zonder beperkingen. Werk samen en hou iedereen in je team op één lijn en op de hoogte, organiseer je workflow online, volg de voortgang en hou iedereen in je team op dezelfde pagina. Verken meer dan 250 sjablonen en interactieve frameworks om snel met je team te gaan samenwerken. Meer informatie over Miro

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Controle van goedkeuringsbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Formulierbeheer
  • Rapportage en analyse
  • Compliance bijhouden
  • Slepen en neerzetten
  • Documentbeheer
  • Zoeken/filteren
  • Integraties van derden

Kopersgids voor Workflow management systemen

Wat zijn workflow management systemen?

Workflow management systemen coördineren de stroom van dagelijkse werkzaamheden en zorgen voor een goede uitvoering van de bedrijfsprocessen. Deze systemen bieden een samenwerkingsomgeving waarmee gebruikers hun processen moeiteloos kunnen controleren en evalueren.

Workflow management systemen helpen bedrijven bij:

  • het coördineren van meerdere projecten en teamleden;
  • het onderhouden van nauwkeurige en actuele project- en prestatiegegevens;
  • het synchroniseren van wijzigingen in meerdere agenda's (zoals Outlook, Google Agenda en iCal);
  • het testen van de effectiviteit van bedrijfsstrategieën.

De voordelen van workflow management systemen

  • Efficiënt goedkeuringsbeheer: in het huidige collaboratieve zakelijke klimaat omvatten bijna alle processen het beheer van goedkeuringen. Dit betekent dat vertragingen in het goedkeuringsproces leiden tot vertragingen in het gehele proces en een verminderde efficiëntie. Workflow management systemen automatiseren verschillende stadia van het goedkeuringsproces door gebruikers goedkeuringsaanvragen te laten indienen, goedkeurders toe te wijzen en deadlines vast te stellen. Na het opstellen van goedkeuringsaanvragen sturen deze systemen automatisch e-mailmeldingen naar de verantwoordelijke partijen.
  • Effectieve samenwerking aan processen: de meeste processen op de werkplek omvatten teambrede samenwerking, samenwerking tussen afdelingen en samenwerking tussen organisaties. Het handmatig beheren van deze samenwerkingsprocessen op basis van verschillende methoden is tijdrovend en omslachtig. Workflow management systemen helpen gebruikers hun samenwerkingsprocessen te ontwerpen, aan te passen en te controleren met behulp van aangepaste formulieren, processtromen, portals voor aanvragen voor proceswijziging en goedkeuringsbeheer.
  • Verbeterde zichtbaarheid van de teamprestaties: workflow management systemen fungeren als een gecentraliseerde opslagplaats voor procesgerelateerde gegevens, waaronder lopende taken, in behandeling zijnde en voltooide goedkeuringen en voltooide taken. Workflow management systemen gebruiken deze informatie voor het maken van rapporten over de procesprestaties binnen een bedrijf. Managers kunnen ook KPI's voor hun teamleden implementeren en medewerkers beoordelen op vooraf vastgestelde kenmerken, zoals tijdigheid en efficiëntie.

Algemene functies van workflow management systemen

  • Automatisering van bedrijfsprocessen: het ontwerpen van procesworkflows met behulp van een interface op basis van slepen en neerzetten. Gebruikers kunnen formulieren toevoegen om de gegevens voor elke stap van het proces vast te leggen.
  • Taakbeheer: het creëren van standaard takenlijsten en checklists voor verschillende processtappen en het in realtime bijhouden van de voortgang van taken.
  • Workflowconfiguratie: het bepalen van de volgorde van fasen (bijvoorbeeld goedkeuring, beoordeling, enz.) binnen een proces en het ontwerpen van processtromen.
  • Toegangsbeheer/machtigingen: het beheren van gegevenstoegang voor personen of groepen op basis van hun hiërarchie of afdeling.
  • Controle van het goedkeuringsproces: het beheren van goedkeuringen in verschillende fasen; de verantwoordelijke partijen worden op de hoogte gebracht wanneer er goedkeuringsaanvragen worden gegenereerd.
  • Agendabeheer: het bijhouden van einddatums voor activiteiten en taken met behulp van een agenda. Gebruikers kunnen deze informatie synchroniseren met agendatools zoals Outlook en Google Agenda.

Overwegingen bij de aankoop van workflow management systemen

  • Rapportage en analyse: workflow management systemen vereenvoudigen de werklast van managers door het verstrekken van realtime prestatierapporten over verschillende processtappen, zoals in uitvoering, beoordeling en goedkeuring. Deze systemen kunnen ook inzichten voor procesverbetering bieden door gebruikers te helpen bij het identificeren van knelpunten en het elimineren van redundanties. Door de software gegenereerde rapporten volgen en tonen ook de prestaties van individuele medewerkers en teams, en helpen managers bij het ontwerpen van trainingsplannen. Bedrijven moeten hun behoeften op het gebied van rapportage en analyse duidelijk definiëren en aan de hand daarvan verschillende workflow management tools evalueren.
  • WYSIWYG formulierenontwerpfunctie: procesgegevens vormen de kern van workflow management systemen. Deze gegevens verzekeren niet alleen bij elke stap de kwaliteit van de producten, maar bieden de gebruikers ook zinvolle inzichten voor de verbetering van prestaties. Dit betekent dat het efficiënt vastleggen van gegevens van cruciaal belang is voor workflow management systemen. Met behulp van formulierontwerpfuncties op basis van WYSIWYG (What You See Is What You Get, je krijgt wat je ziet) kunnen gebruikers formulieren aanmaken met aangepaste velden, lettertypes, formaten en lay-outs. Deze functionaliteit stelt gebruikers ook in staat om proceslogica te implementeren (bijvoorbeeld: op basis van een specifieke formulierselectie wordt één proces automatisch doorgestuurd voor goedkeuring), en zorgt ervoor dat voor elke fase de verplichte velden worden ingevuld. Bedrijven met onvoldoende capaciteiten voor het vastleggen van gegevens moeten op zoek gaan naar workflow management systemen die deze functionaliteit bieden.
  • Machine learning bevordert de automatisering in workflow management: machine learning helpt gebruikers bij het ontwerpen van workflows en processen met minimale betrokkenheid van mensen. Met behulp van door machine learning ondersteunde oplossingen kunnen marketeers geautomatiseerde workflows voor hun campagnes creëren, en andere gebruikers kunnen voor elke procesfase geautomatiseerde takenlijsten en procesformulieren aanmaken. De invoering van machine learning door kleine en middelgrote bedrijven (het MKB) blijft groeien. Uit onderzoek van Capterra blijkt dat 53% van het MKB deze technologie momenteel gebruikt of van plan is deze in de komende twee jaar in hun bedrijf te gaan gebruiken.
  • Chatbots zullen een grotere rol spelen in workflow management systemen: chatbots zijn gespreksinterfaces die de menselijke communicatie simuleren en gebruikers helpen met basisfuncties. Via chatbots kunnen gebruikers hun taken automatiseren met behulp van schriftelijke aanwijzingen. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld een chatbot opdracht geven om binnen een proces een nieuwe workflow of taak aan te maken zonder handmatig door de oplossing te navigeren. Met de toenemende invoering van chatbots in het MKB kan worden verwacht dat er de komende jaren meer functionaliteiten voor chatbots in workflow management systemen zullen verschijnen.