Helpt Belgische bedrijven al 17 jaar
bij het vinden van de juiste software

Bibliotheek software

Bibliotheek software biedt gecentraliseerd beheer en procesautomatisering voor openbare, particuliere en schoolbibliotheken en bibliotheekactiviteiten zoals circulatie, circulatiegeschiedenis, administratie, catalogisering, rapportage en gebruikersverslagen. Bibliotheek toepassingen bieden integratie van zelfbedieningskiosken en online webportaltoegang voor zoeken in catalogi, levering van inhoud of reserveringsaanvragen en leengeschiedenis van klanten. Ze volgen en automatiseren ook de melding van te laat ingeleverde boeken en boetes.

België Lokale producten weergeven

14 resultaten

Pakket met toepassingen dat probleemloos alle dagelijkse functies van bibliotheken en mediacentra automatiseert.
Surpass is een volledig pakket met toepassingen dat alle dagelijkse functies van bibliotheken soepel automatiseert. Surpass is een effectieve automatiseringsoplossing voor scholen in het basis- en voortgezet onderwijs en voor openbare bibliotheken, hogescholen, bedrijven en gespecialiseerde bibliotheken. Surpass biedt ook een speciaal pakket voor kerkbibliotheken. Surpass Hosting Service biedt bibliotheken de mogelijkheid om hun hele systeem online te zetten, zonder interne servers of IT-personeel. Meer informatie over Surpass

Functies

  • Seriebeheer
  • Beheer van steunverleners
  • OPAC
  • Inning van heffingen
  • Beheer van digitale assets
  • Circulatiebeheer
  • Beheer van reservevoorraad
  • Tijdschriftenbeheer
  • Voorraadbeheer
  • Online catalogus
Webgebaseerde software voor het beheren van bibliotheken om afzonderlijke locaties en districten te helpen de kosten te verlagen en tijd te besparen met éénpuntsinstallatie.
Mandarin M5 is een moderne online catalogus, volledig gebaseerd op het web. M5 biedt toegang tot bibliotheekbronnen vanaf elke werkplek, in de bibliotheek of op afstand. M5 helpt afzonderlijke bibliotheken, bibliotheken met meerdere vestigingen en schooldistricten om kosten te verlagen en tijd te besparen doordat installatie, onderhoud en updates worden uitgevoerd op één punt. De technische ondersteuning heeft een goede naam en is 24 uur per dag, 365 dagen per jaar beschikbaar. Bezoek vandaag nog de M5-demonstratiepagina en ontdek hoe de toekomst eruitziet! Meer informatie over Mandarin

Functies

  • Seriebeheer
  • Beheer van steunverleners
  • OPAC
  • Inning van heffingen
  • Beheer van digitale assets
  • Circulatiebeheer
  • Beheer van reservevoorraad
  • Tijdschriftenbeheer
  • Voorraadbeheer
  • Online catalogus
Destiny Library Manager is een compleet bibliotheekbeheersysteem dat overal 24/7 toegankelijk is.
Meer scholen in het basis- en middelbaar onderwijs gebruiken Follett Destiny Library Manager voor het beheren van hun bibliotheekmiddelen dan elk ander platform. Er is een reden waarom: met deze oplossing kunnen bibliothecarissen en beheerders niet alleen grondig en in realtime de inventaris en mediamiddelen van een bibliotheek bijhouden, maar het biedt studenten ook een leuke manier van ontdekken en lezen. Meer informatie over Follett Destiny Library Manager

Functies

  • Seriebeheer
  • Beheer van steunverleners
  • OPAC
  • Inning van heffingen
  • Beheer van digitale assets
  • Circulatiebeheer
  • Beheer van reservevoorraad
  • Tijdschriftenbeheer
  • Voorraadbeheer
  • Online catalogus
Software voor Windows SQL-bibliotheek met circulatie, catalogisering, online catalogus (WebOPAC2), rapportage, enz., allemaal in één pakket.
Met twee geweldige bibliotheeksoftwaresystemen zijn de G4 netwerksuite of de "In The Cloud" Hosted Internet Services beide dynamisch, zeer veelzijdig en eenvoudig te gebruiken door alle soorten bibliotheken. Ze zijn aangedreven door bibliothecarissen die aangeven waarnaar ze op zoek zijn in een programma; het platform bevat functies zoals "gratis" point-and-click ophalen en verrijking van MARC-records, capaciteiten voor meerdere verzamelingen, en zelfs tekstboekcontrole en externe webgebaseerde sessies voor productondersteuning. Volledige, betaalbare, goed doordachte oplossingen. Meer informatie over Genesis G4

Functies

  • Seriebeheer
  • Beheer van steunverleners
  • OPAC
  • Inning van heffingen
  • Beheer van digitale assets
  • Circulatiebeheer
  • Beheer van reservevoorraad
  • Tijdschriftenbeheer
  • Voorraadbeheer
  • Online catalogus
Alexandria software voor bibliotheken is aanpasbaar, gebruiksvriendelijk, toegankelijk vanaf elk apparaat en elke browser en wordt geleverd met 24/7 ondersteuning.
Alexandria software voor bibliotheekautomatisering geeft bibliothecarissen en financieel ondersteuners aanpasbare interfaces, configuratie- en hostingopties. Toegang tot je catalogus vanaf elk apparaat en elke browser - geen apps nodig. Met 24/7 klantenondersteuning bij elke stap. Alexandria is een krachtige automatiseringsoplossing voor bibliotheken met meer dan 10.000 gebruikers, ontwikkeld om te voldoen aan de behoeften van elke bibliotheek, ongeacht de grootte of configuratie. Meer informatie over Alexandria

Functies

  • Seriebeheer
  • Beheer van steunverleners
  • OPAC
  • Inning van heffingen
  • Beheer van digitale assets
  • Circulatiebeheer
  • Beheer van reservevoorraad
  • Tijdschriftenbeheer
  • Voorraadbeheer
  • Online catalogus
Geïntegreerd bibliotheeksysteem dat je tijd en geld bespaart en het eenvoudig maakt om jouw volledige bibliotheekcollectie en -circulatie te beheren.
Evolve ILS wordt gebruikt in bibliotheken van verschillende omvang, van 5000 tot 200.000 holdings. Het Evolve Library Management System is een uiterst modern, geïntegreerd bibliotheeksysteem dat je tijd en geld bespaart en het eenvoudig maakt om jouw volledige bibliotheekcollectie en -circulatie te beheren. Evolve is ontworpen voor gebruik in openbare bibliotheken, schoolbibliotheken, academische en speciale bibliotheken en handelt snel en gemakkelijk jouw dagelijkse activiteiten af, en het maakt personeel vrij om jouw klanten te helpen met andere waardevolle diensten. Meer informatie over Evolve Library

Functies

  • Seriebeheer
  • Beheer van steunverleners
  • OPAC
  • Inning van heffingen
  • Beheer van digitale assets
  • Circulatiebeheer
  • Beheer van reservevoorraad
  • Tijdschriftenbeheer
  • Voorraadbeheer
  • Online catalogus
Open source geïntegreerde automatiseringssystemen voor bibliotheken die worden gestuurd door een groeiende gemeenschap van bibliotheken om hun doelen te bereiken.
Koha stelt de norm voor open source geïntegreerde automatiseringssystemen voor bibliotheken. De oplossing wordt wereldwijd gebruikt; de ontwikkeling ervan wordt gestuurd door een groeiende gemeenschap van bibliotheken die samenwerken om hun technologische doelen te bereiken. De indrukwekkende functies van Koha blijven zich ontwikkelen om te voldoen aan de behoeften van de gebruikers. Koha biedt een webgebaseerde interface van de vierde generatie voor OPAC (Online Public Access Catalog), circulatie en beheer, volledige ondersteuning voor MARC21 en UNIMARC, overdracht tussen filialen, zelf uitchecken en een geïntegreerde Z39.50-server voor het delen van bronnen. Meer informatie over Koha ILS

Functies

  • Seriebeheer
  • Beheer van steunverleners
  • OPAC
  • Inning van heffingen
  • Beheer van digitale assets
  • Circulatiebeheer
  • Beheer van reservevoorraad
  • Tijdschriftenbeheer
  • Voorraadbeheer
  • Online catalogus
Literatuurbeheersysteem ontworpen voor bibliotheken.
Literatuurbeheersysteem ontworpen voor bibliotheken. Meer informatie over LITTERA

Functies

  • Seriebeheer
  • Beheer van steunverleners
  • OPAC
  • Inning van heffingen
  • Beheer van digitale assets
  • Circulatiebeheer
  • Beheer van reservevoorraad
  • Tijdschriftenbeheer
  • Voorraadbeheer
  • Online catalogus
De geïntegreerde bibliotheeksystemen van Lucidea leveren efficiëntie, innovatie, integratie en toegang, voor een allesomvattende locatie voor informatie- en kennisbeheer.
SydneyEnterprise en GeniePlus zijn speciaal gebouwd om geïntegreerde functies voor bibliotheeksystemen en kennisbeheer te bieden. In plaats van functionaliteit toe te voegen aan de bestaande producten, biedt Lucidea de eerste ILS die vanaf de grond af is ontwikkeld voor kenniswerkers. De applicaties zijn flexibel en multifunctioneel en leveren traditionele bibliotheekdiensten aan wereldwijde of mobiele gebruikers, terwijl online abonnementen, zoekmachines van derden en interne kennisopslagplaatsen volledig worden benut. Meer informatie over Lucidea Integrated Library Systems

Functies

  • Seriebeheer
  • Beheer van steunverleners
  • OPAC
  • Inning van heffingen
  • Beheer van digitale assets
  • Circulatiebeheer
  • Beheer van reservevoorraad
  • Tijdschriftenbeheer
  • Voorraadbeheer
  • Online catalogus
Apollo is een geïntegreerd bibliotheeksysteem voor openbare bibliotheken. Het is bekroond en elegant. Snelle, gemakkelijke integratie met derden. Alle pagina's zijn HTTPS.
Apollo was in 2016 en 2017 product van het jaar. Het geïntegreerde bibliotheeksysteem van Biblionix overtrof alle andere producten in de Modern Library Awards-wedstrijd. Biblionix is uitsluitend gewijd aan openbare bibliotheken. En Apollo wordt vanuit de cloud geleverd met volledige voordelen van het platform voor bibliotheekdiensten. Je krijgt dus snel integraties, functies en upgrades, zonder dat technische ondersteuning nodig is. Meer informatie over Apollo

Functies

  • Seriebeheer
  • Beheer van steunverleners
  • OPAC
  • Inning van heffingen
  • Beheer van digitale assets
  • Circulatiebeheer
  • Beheer van reservevoorraad
  • Tijdschriftenbeheer
  • Voorraadbeheer
  • Online catalogus
Bibliotheeksoftware voor het beheren, toegankelijk maken en uitlenen van alle soorten media; boeken, tijdschriften, documenten, speelgoed, kunst, apparatuur of hulpmiddelen.
De Cloud oplossingen van Aura Software zijn geschikt voor alle scholen, bedrijven en instellingen waar informatie gemakkelijk en continu toegankelijk moet zijn voor leerlingen, docenten, medewerkers en bezoekers. Met meer dan 1.400 klanten, waaronder 85% van de scholen, is Aura Online de meest gebruikte bibliotheeksoftware in Nederland. Aura Online is toepasbaar binnen alle soorten organisaties en voor zowel kleine als omvangrijke collecties. Aura Software maakt mediabeheer makkelijk. En betaalbaar. Met veel opties voor extra functionaliteit; lenersapp, planningstool, koppelingen met andere informatiebronnen etc. Meer informatie over Aura Online

Functies

  • Seriebeheer
  • Beheer van steunverleners
  • OPAC
  • Inning van heffingen
  • Beheer van digitale assets
  • Circulatiebeheer
  • Beheer van reservevoorraad
  • Tijdschriftenbeheer
  • Voorraadbeheer
  • Online catalogus
Platform voor het catalogiseren van boeken met gegevens- en afbeeldingsopslag via meerdere lay-outs, sjablonen, systeemskins en meer.
Platform voor het catalogiseren van boeken met gegevens- en afbeeldingsopslag via meerdere lay-outs, sjablonen, systeemskins en meer. Meer informatie over Book Collector Pro

Functies

  • Seriebeheer
  • Beheer van steunverleners
  • OPAC
  • Inning van heffingen
  • Beheer van digitale assets
  • Circulatiebeheer
  • Beheer van reservevoorraad
  • Tijdschriftenbeheer
  • Voorraadbeheer
  • Online catalogus
België Lokaal product
Colibris

Colibris

(0) België Lokaal product
Colibris is gebruiksvriendelijke bibliotheek software in de cloud, met uitleen op basis van barcodes. Gebruikt door 250+ klanten in de Benelux.
Gebruiksvriendelijke bibliotheeksoftware met een online catalogus, geavanceerde zoekmachine, uitlenen op basis van barcodes, e-mailherinneringen, zelfscan kioskmodus en statistieken. Voeg boeken en andere materialen toe en ontvang automatische gegevens voor uw items op basis van hun EAN / ISBN. Onbeperkte catalogus en ongelimiteerd aantal gebruikers, all-in jaarlijkse licentie inclusief e-mail en telefonische ondersteuning met dagelijkse back-ups. Colibris wordt gebruikt door meer dan 250 organisaties: scholen, gezondheidszorg, overheid, ngo's, advocatenkantoren en musea. Meer informatie over Colibris

Functies

  • Seriebeheer
  • Beheer van steunverleners
  • OPAC
  • Inning van heffingen
  • Beheer van digitale assets
  • Circulatiebeheer
  • Beheer van reservevoorraad
  • Tijdschriftenbeheer
  • Voorraadbeheer
  • Online catalogus
Eén gebruiksvriendelijk bibliotheeksysteem dat het volledige universum van fysieke en digitale middelen van je bibliotheek benut om relevante zoekresultaten op te halen.
Eén gebruiksvriendelijk, krachtig platform voor bibliotheekdiensten dat het volledige universum van fysieke en digitale middelen van je bibliotheek benut om relevante zoekresultaten op te halen. Het Bibliovation-platform voor bibliotheekdiensten is een zeer flexibel, uniform softwaresysteem dat wordt aangeboden als een SaaS-oplossing. Het hele platform is 100% webgebaseerd en biedt mobiele toegang vanaf alle apparaten. Het maakt gebruik van relationele databases die alle gegevenstypen opslaan, inclusief bibliografische gegevens, klanten, transacties, acquisities en digitale objecten. Meer informatie over Bibliovation

Functies

  • Seriebeheer
  • Beheer van steunverleners
  • OPAC
  • Inning van heffingen
  • Beheer van digitale assets
  • Circulatiebeheer
  • Beheer van reservevoorraad
  • Tijdschriftenbeheer
  • Voorraadbeheer
  • Online catalogus

Kopersgids voor Bibliotheek software

Wat is bibliotheek software?

Bibliotheek software helpt scholen, hogescholen, openbare en particuliere bibliotheken met activiteiten als het behandelen van boeken, het verwerven van titels, het opstellen van catalogi, het indexeren en het in omloop brengen. Deze software automatiseert de kernactiviteiten van de bibliotheek die herhalend van aard zijn en stelt bibliothecarissen in staat om te zoeken naar titels in een centraal boekendossier, unieke serienummers toe te kennen aan titels, boeken te categoriseren en de locatie van titels binnen het bibliotheeksysteem bij te houden. Het bibliotheek systeem controleert ook achterstallige boeken, berekent vergoedingen voor te laat terugbrengen en houdt de inkomsten van abonnementen, boetes en lidmaatschappen bij.

De voordelen van bibliotheek software

  • Modernisering van bibliotheekactiviteiten: hedendaagse bibliotheken beheren vaak enorme collecties van titels en bronnen. Handmatige beheermethoden zijn in dit digitale tijdperk onrealistisch, en het bibliotheek systeem vervangt vroegere methoden (bijv. kaartcatalogi, fysieke vervaldatumkaarten) van catalogusbeheer. Door het beheer van een onbeperkte hoeveelheid boekgegevens en het stroomlijnen van de gegevensinvoer en -tracering hebben bibliotheken en hun medewerkers zich effectief gemoderniseerd door het gebruik van dergelijke systemen.
  • Foutloze gegevensinvoer/titelvolging: bibliotheek software maakt gebruik van RFID-scanners om boeken in en uit te loggen en tegelijkertijd de gegevens van de klant vast te leggen, zodat bibliothecarissen deze informatie niet handmatig hoeven in te voeren en fouten bij het invoeren van gegevens worden voorkomen.
  • Mobiele toegang: populaire bibliotheek software biedt mobiele apps voor zowel bezoekers als medewerkers. Bezitters kunnen eenvoudig de bibliotheekcatalogus doorzoeken, verzoeken voor vasthouden indienen en op elk gewenst moment toegang krijgen tot beschikbare digitale bronnen vanaf hun smartphone.

Algemene functies van bibliotheek software

  • Barcodes/RFID: het gebruiken van RFID- en barcodetechnologieën om lenen en terugbrengen, taggen, boekenplankbeheer en anti-diefstaldetectie te beheren.
  • Catalogusbeheer: het bijhouden van een catalogus van bibliotheekbronnen (bijv. boeken, tijdschriften en nieuwsbrieven).
  • Zoeken: het in staat stellen van gebruikers om de bibliotheekcatalogus te doorzoeken en informatie te vinden, zoals de beschikbaarheid van boeken en de locatie.
  • Zelf lenen en terugbrengen: het in staat stellen van gebruikers om bibliotheekartikelen te lenen en terug te brengen met behulp van bibliotheekcomputers en/of speciale kiosken.
  • Serie- en circulatiebeheer: het genereren van unieke ID-nummers (of tags) voor alle bibliotheekcontent en -bezoekers, en het volgen van de status en locatie van bibliotheekbronnen.

Overwegingen bij de aankoop van bibliotheek software

  • Gebruiksgemak in combinatie met een groot ondersteuningsaanbod. Het kan moeilijk zijn voor een niet-technische gebruiker om de interface, de functies en de functionaliteiten van een nieuwe software te leren. Voordat ze een aankoop doen, moeten bibliotheken ervoor zorgen dat het systeem dat ze kiezen een korte leercurve heeft, ondersteund door kwaliteitsondersteuning die klaar staat om hun team te helpen wanneer ze vastzitten of niet in staat zijn om problemen zelf op te lossen.
  • Proefversies/demo's. Alvorens een bibliotheek systeem aan te schaffen, moet de software getest worden om er zeker van te zijn dat deze aan de behoeften voldoet. Na het testen van een aantal verschillende bibliotheek tools, kan er een betere, meer geïnformeerde beslissing worden genomen over welk systeem geschikt is voor de bibliotheek.
  • AI (Artificial Intelligence, kunstmatige intelligentie) zal de ervaring van de bezoeker verbeteren: AI slaat aan in verschillende markten, en hoewel het nog geen significante impact heeft gehad in de bibliotheeksector, wordt sommige bibliotheek software verbeterd door AI-toepassingen. Kunstmatige intelligentie binnen bibliotheek software kan de ervaringen van de klant verbeteren door het bijhouden van gegevens over hun boek- en auteursvoorkeuren, de gemiddelde leestijd en meer, en door aanbevelingen te doen voor toekomstige content. Deze gegevens helpen bibliotheken bij het identificeren van populaire boeken, auteurs, categorieën en publicaties om hun catalogi aan hun bezoekers te sturen en hun beperkte middelen te maximaliseren.
  • Beweging van on-premise naar cloudgebaseerde bibliotheek software: veel bibliotheken zijn begonnen met een beweging van traditionele, on-premise softwareontwikkeling die historisch gezien zware IT-investeringen vereiste, naar een meer flexibel, kosteneffectief, cloudgebaseerd model. Er kan worden verwacht dat deze trend zich de komende jaren zal voortzetten, aangezien steeds meer bibliotheken proberen de kosten te drukken en personeel vrij te maken om zich te richten op bezoekers.