Helpt Belgische bedrijven al 17 jaar
bij het vinden van de juiste software
Leermanagementsystemen (LMS)
Een LMS-systeem (leermanagementsysteem) is een digitale leeromgeving waarin organisaties al hun leeractiviteiten, cursussen en trainingen kunnen beheren. Een learning management system zorgt voor een altijd en overal beschikbaar leerplatform. Hierop kunnen online cursusmateriaal en testen worden gepubliceerd en de voortgang van studenten worden bijgehouden. Via een LMS-app bieden sommige LMS-systemen ook de mogelijkheid aan studenten om mobiel te leren. Gebruik Capterra om het juiste learning management system voor jouw bedrijf in België te vinden. Zie ook: training software en e-learning software. Meer informatie Minder informatie
Uitgelichte software
Software met meeste reviews
Bekijk de producten in de categorie Leermanagementsystemen (LMS) met de meeste reviews van onze gebruikers
284 resultaten
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Functies
- Asynchroon leren
- Naleving van SCORM-standaards
- Mobiel leren
- Gemengd leren
- Certificering en licentieverlening
- Beoordelingsbeheer
- Geïntegreerd systeem voor maken van cursussen
- Leerpaden en -trajecten
- Portal voor leerlingen
- Synchroon leren
- Gamification
Kopersgids voor Leermanagementsystemen (LMS)
Inhoudsopgave
Wat zijn leermanagementsystemen?
Een leermanagementsysteem (LMS) biedt een raamwerk voor het leveren en beheren van leercontent en het volgen van de voortgang in een altijd en overal aanwezige leeromgeving. Leermanagementsystemen en andere e-learning tools beheren bedrijfstrainingen voor bedrijven, stellen scholen in staat om blended of digital-only academische ervaringen op te bouwen en stellen ondernemers in staat cursussen in hun vakgebied te creëren en verkopen.
Een learning content management systeem (LCMS) stelt gebruikers in staat om leercontent te creëren en de presentatie ervan te beheren met behulp van tools voor het schrijven van cursusmateriaal. Zie ook: training software en opleidingssoftware .
De voordelen van leermanagementsystemen
- Vermindering van trainingsonderbrekingen: met een leermanagementsysteem kan het team leren met mobiele toegang wanneer en waar het ze het beste uitkomt. Hierdoor hoeven er geen dure off-site trainingen te worden ingepland.
- Verbetering van het behoud van werknemers: onderzoek na onderzoek toont aan dat betrokken werknemers langer blijven en dat professionele ontwikkelingsmogelijkheden kunnen leiden tot een hogere mate van betrokkenheid van werknemers. Gezien de kosten van het in dienst nemen van nieuwe medewerkers en het vervangen van toppresteerders, kan dit voordeel alleen al het gebruik van een schaalbaar LMS bij de organisatie rechtvaardigen, vooral omdat een LMS de opleidingskosten kan verlagen.
- Verhoging van de productiviteit van werknemers: volgens een onderzoek van de Association for Talent Development (ATD) hebben bedrijven met formele trainingsprogramma's een hogere omzet per werknemer en hogere winstmarges dan bedrijven die niet significant in training investeren. Formele trainingsprogramma's die mogelijk worden gemaakt door een leermanagementtool helpen ook nieuwe medewerkers sneller op snelheid te komen (40% tot 60% sneller volgens een onderzoek van Brandon Hall), wat betekent dat ze uiteindelijk minder tijd nodig hebben om voor de organisatie te gaan produceren.
Algemene functies van leermanagementsystemen
Hier volgen enkele van de meest voorkomende functies van leermanagementsystemen:
- Cursusbeheer: het creëren en beheren van cursusmateriaal, presentaties en inschrijvingen.
- Volgen van cursussen: het bijhouden van de voortgang van de studenten, hun cijfers en de tijd die ze besteden aan opdrachten, tests en vereisten.
- Blended learning: het ondersteunen van blended learning met online tools en conversatiemogelijkheden, zoals wiki's en message boards.
- Mobiel leren: het toegang geven van studenten tot het cursusmateriaal via een LMS-app of een mobiele website, zodat ze kunnen leren op hun telefoon of tablet.
- Toetsen/beoordelingen: het creëren en beheren van in-system toetsen en andere metingen van bekwaamheid of geleerd materiaal.
LMS-platforms zullen waarschijnlijk een aantal van de bovenstaande functies bevatten, alsook geavanceerde functies, zoals gamification en certificering.
Overwegingen bij de aankoop van LMS-software
Hoewel de kosten duidelijk een belangrijke factor zijn voor het kiezen van het juiste leermanagementsysteem voor organisaties, mogen andere belangrijke overwegingen niet worden genegeerd, zoals:
- Buy-in: LMS'en hebben veel belanghebbenden, van docenten en opleiders, tot studenten, tot de IT-afdeling die het systeem moet implementeren. Als deze groepen niet in staat zijn om hun vragen en wensen kenbaar te maken, is de LMS-aanschaf al vanaf het begin gedoemd te mislukken.
- Klantenservice: bijna net zo belangrijk als de functionaliteit en de kosten van een LMS-platform is de reactiesnelheid en behulpzaamheid van de leverancier. Wanneer men demo's en walkthroughs van de software uitvoert, zorg er dan voor dat de klantenservice ook getest wordt. Probeer te bellen, te e-mailen of de live chatfunctie te gebruiken en noteer hoe lang het duurt om een reactie te krijgen, of hoe behulpzaam de medewerkers zijn.
- Scorecard: om een goed onderbouwde aankoop te kunnen doen, is het ontzettend belangrijk om een aantal e-learning softwaresystemen uit te proberen. Het kan er ook toe leiden dat al die tools in je hoofd door elkaar heen lopen als je probeert ze een week of twee later te herinneren. Zorg er daarom voor dat er een demoscorecard en een soort beoordelingssysteem wordt gebruikt om te zien hoe goed elke tool het heeft gedaan ten opzichte van de eisen.
Belangrijke trends op het gebied van leermanagementsystemen
LMS is een zich snel ontwikkelende sector en de e-learningtechnologie en -tools zijn voortdurend aan het verbeteren en veranderen. Hier zijn enkele LMS-trends om rekening mee te houden zodat de aanschaf ook in de toekomst gebruikt kan worden:
- Microlearning: deze hapklare brokken onderwijs zijn ontworpen om de leerlingen te bereiken waar ze zijn, en passen in ieders schema.
- Gamification: punten, badges, ranglijsten en zelfs RPG-achtige fantasieverhalen zijn allemaal tools die veel LMS'en al gebruiken om hun e-learning-cursusaanbod te verbeteren. Onderzoeken tonen aan dat studenten beter presteren wanneer ze een bepaalde content in de vorm van een spel aangeboden krijgen, dus verwacht in de toekomst meer van dit soort functionaliteit te zien.
- Virtual reality-lokalen: VR-headsets en immersieve technologie laten leerlingen en stagiaires nu al leren door te doen in plaats van alleen door te kijken. De kosten voor virtual reality ontwikkelingstools zullen de komende jaren naar verwachting aanzienlijk dalen, wat betekent dat het opzetten van een eigen VR-klaslokaal eenvoudiger dan ooit zal zijn.