Helpt Belgische bedrijven al 17 jaar
bij het vinden van de juiste software
Autoreparatie software
Autoreparatie software beheert bedrijfsactiviteiten voor autoreparatiewerkplaatsen en aftermarket-winkels. Deze toepassingen helpen bij het plannen van klantafspraken, servicegeschiedenis, offertes, schattingen en het bijhouden van voltooide reparatiewerkzaamheden. Autoreparatie software helpt ook met het beheer van de onderdelenvoorraad en met personeelsfuncties. Klantenbehoud- en marketingtools zijn ook geïntegreerd in veel auto-reparatietoepassingen, alsook boekhoud- en salarisadministratiefuncties. De meeste toepassingen bieden veel verschillende soorten rapportage-opties. Zo kunnen de bedrijfsactiviteiten worden geoptimaliseerd en belangrijke gegevens over meerdere winkellocaties worden verspreid. Gebruik Capterra om de juiste autoreparatie software voor jouw bedrijf in België te vinden. Meer informatie Minder informatie
37 resultaten
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Functies
- Arbeidsloon
- Communicatiebeheer
- Administratie
- VIN-lookup
- CRM
- Servicegeschiedenis
- Inspectiebeheer
- Schattingen
- Personeelsplanning
- Verkooppunt
- Onderhoudsplanning
- Afspraakplanning
Kopersgids voor Autoreparatie software
Inhoudsopgave
Autoreparatie software helpt eigenaren van reparatiewerkplaatsen om hun grote inventaris te verwerken, om verschillende soorten service te factureren en om een register bij te houden van de duizenden onderdelen voor allerlei soorten auto's. Het stroomlijnt de ongeorganiseerde workflows en biedt volledig inzicht in de werkplaatsactiviteiten, waaronder servicewerkzaamheden, voorraadbeheer, arbeids- en functieplanning en facturering. Het wordt gebruikt door een verscheidenheid aan reparatiewerkplaatsen, zoals die voor botsingsreparatie en autolak, en autoverkopers.
De software biedt vele mogelijkheden om afspraken met klanten te plannen, tickets aan te maken voor grote en kleine beurten, werkorders toe te wijzen, klanten te factureren en de servicegeschiedenis bij te houden. Het houdt ook de onderdelenvoorraad bij om ervoor te zorgen dat de artikelen niet worden gebruikt zonder dat ze worden gefactureerd.
Sommige geavanceerde oplossingen bieden ingebouwde CRM-functionaliteit om een klantenbestand aan te maken en te beheren en om contact te houden met terugkerende klanten door middel van promoties en serviceaanbiedingen.
De voordelen van autoreparatie software
- Verbeteren van de klantervaring: verbeter de ervaring van klanten door de service te versnellen, vanaf het moment dat ze hun auto brengen tot het moment dat ze hem ophalen. Informeer hen vooraf over de geschatte kosten en de wachttijd. De software vereenvoudigt ook het bedienen van een terugkerende klant, omdat hun persoonlijke informatie, autogegevens, servicegeschiedenis en zelfs details over mogelijke problemen worden bewaard. Dit helpt de monteurs om auto's sneller te repareren en de doorlooptijd te verkorten.
- Bijhouden van de werkplaatsprestaties: terwijl het handmatig beheren van een kleine werkplaats relatief eenvoudig kan zijn, worden de zaken gecompliceerd als het een grote werkplaats of meerdere filialen betreft. In dit geval helpt autoreparatie software de werkzaamheden en workflows op alle locaties bij te houden. Dit bespaart tijd en kosten, stroomlijnt de informatiestroom tussen verschillende werkplaatsen en helpt eigenaren om meerdere werkplaats vanuit één scherm te beheren.
Algemene functies van autoreparatie software
- Offertes/prijsopgaven: het leveren van toegang tot de database van arbeid en onderdelen, zodat de uiteindelijke servicekosten kunnen worden ingeschat. Er kunnen ook offertes voor onderdelen en diensten worden verstuurd en ontvangen.
- Facturering: het genereren van rekeningen en facturen voor de reparatieklus en diensten die worden geleverd. Ook kunnen betalingen van klanten worden verwerkt.
- Beheer van werkbonnen: het aanmaken en inplannen van werkbonnen, het verdelen van werkbonnen onder de monteurs, het opvolgen met het team en het factureren van klanten wanneer een werkbon voltooid is.
- CRM: het aanmaken van een intern klantenbestand zodat er een hartelijke relatie opgebouwd wordt met terugkerende, nieuwe en zelfs potentiële klanten.
- Bijhouden van servicegeschiedenis: het bijhouden van klantenserviceregisters, zodat bij een volgend bezoek de eerdere servicedetails kunnen worden opgezocht.
- Arbeidskosten: het instellen van verschillende tarieven voor verschillende soorten service en het dienovereenkomstig in rekening brengen van klanten voor de service die zij kiezen.
Overwegingen bij de aankoop van autoreparatie software
- Opties voor implementatie: de meeste autoreparatie oplossingen worden aangeboden als traditionele on-premise software, waarbij een onbewerkt installatiebestand op lokale computers wordt geïnstalleerd. Het functioneren van de software is volledig afhankelijk van de IT-infrastructuur en -apparatuur van de eindgebruiker. Een paar nieuwe leveranciers zijn echter begonnen met het aanbieden van cloudgebaseerde oplossingen, die geen grote IT-investeringen vereisen - ze hebben alleen een actieve internetverbinding nodig. Kopers moeten hun huidige IT-installatie evalueren om een implementatietype te kiezen, om te kunnen beslissen of ze gegevens on-premise of in de cloud willen hosten.
- Prijzen: autoreparatie software kan vooraf worden aangeschaft of in maandelijkse termijnen worden betaald. Een kleine autoreparatiewerkplaats kan kiezen voor een maandelijks prijsmodel dat past bij het budget en langlopende softwarecontracten vermijden. Controleer wel of er verborgen kosten zijn, zoals beëindigingskosten of ondersteunings- en servicekosten, voordat er tot een aankoop wordt overgegaan. Bekijk ook de gratis software die beschikbaar is om aan de basisbehoeften van een kleine werkplaats te voldoen.
Belangrijke trends op het gebied van autoreparatie software
Volgens een onderzoek van V12 wordt 75% van de aftermarket autoreparatiewerkzaamheden uitgevoerd door onafhankelijke autoreparatiebedrijven, terwijl 25% van de werkzaamheden wordt uitgevoerd door dealers. Dit heeft geleid tot een reeks innovaties in autoreparatiebedrijven, zoals:
- Mobiliteit in autowerkplaatsen: verkopers van autoreparatie software bieden ook mobiele apps in hun oplossingen. Deze apps kunnen worden gedownload op smartphones en tablets, waardoor ook in de werkplaats belangrijke taken beheerd kunnen worden, zoals contact met klanten, het accepteren van werkbonnen, het uitvoeren van betalingen en het bijwerken van serviceregistraties.
- Het IoT verbetert het onderhoud en de reparaties van auto's: auto's uitgerust met IoT zijn al enige tijd in het nieuws en de verwachting is dat de trend zal groeien. Business Insider voorspelt dat er tegen 2021 wereldwijd meer dan 94 miljoen onderling verbonden auto's zullen zijn. Een met IoT uitgeruste auto vereenvoudigt reparaties en service omdat het de volledige informatie over defecte onderdelen, rijgedrag, olieverversing enz. laat zien. Sommige leveranciers, zoals Tantalum en Openbay, werken aan autoreparatie en onderhoudsoplossingen die bestuurders automatisch op de hoogte brengen van grote problemen in hun voertuig die onmiddellijk verholpen moeten worden. Ook leidt de software chauffeurs naar de dichtstbijzijnde werkplaats.