Helpt Belgische bedrijven al 17 jaar
bij het vinden van de juiste software

CRM-software

CRM-software (Customer Relationship Management) maakt de ondersteuning van klanten en het beheer van relaties en interacties met klanten mogelijk. Met een CRM-systeem kunnen organisaties in België hun klanten beter beheren door middel van betrouwbare systemen en processen. CRM-systemen kunnen naadloos worden geïntegreerd met organisatorische processen in marketing, verkoop en klantenservice. Zie ook: contract management software en online CRM-systemen.

Uitgelichte software

Software met meeste reviews

Bekijk de producten in de categorie CRM-software met de meeste reviews van onze gebruikers

Lokale producten voor België

België Lokale producten weergeven

360 resultaten

Stimuleer groei met Sales Cloud 360, de toonaangevende verkoopoplossing die de productiviteit van vertegenwoordigers stimuleert op dit populaire CRM-platform. Meer informatie over Salesforce Sales Cloud
Sales Cloud is een aanpasbaar CRM-platform dat met je meegroeit. Ontvang realtime klantinformatie en -activiteit op één plek, plus inzichten met dashboards en rapporten. Maak verbinding met duizenden zakelijke toepassingen om je CRM uit te breiden naar elke afdeling. Meer informatie over Salesforce Sales Cloud

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer
Silvasoft - De best beoordeelde en meest complete business software Meer informatie over Silvasoft
Silvasoft is een totaaloplossing voor ondernemend Nederland én België. De best beoordeelde en meest complete software voor onder andere: boekhouden, facturatie, voorraadbeheer, offertes & orders, projectbeheer, urenregistratie en meer. Silvasoft bied een configureerbaar pakket waarbij u zelf, per medewerker, kiest welke modules u wenst te gebruiken. De volgende modules zijn beschikbaar: - Boekhouden - Facturatie - Offertes & orders - Sales - CRM - Product- en voorraadbeheer - Magazijnbeheer - Projectbeheer - Taken / todo - Urenregistratie - HR Probeer het 30 dagen gratis uit en profiteer van alle voordelen, zoals: - Koppeling met alle banken in Nederland en België - Koppeling met Belastingdienst en Intervat - Automatische berekening btw-aangifte - Scan & herken - Mail & herken - iDeal betaallink op facturen - Meer dan 60 koppelingen met webshops, kassa systemen, PSPs en meer - 30 dagen gratis en vrijblijvend proberen - Maandelijks opzegbaar Meer informatie over Silvasoft

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer
Pipedrive is een CRM-tool die terugkerende processen automatiseert. Met de intuïtieve interface kunnen teams leads beheren en meer deals sluiten. Meer informatie over Pipedrive
Pipedrive is een cloudgebaseerde tool voor klantrelatiebeheer die is ontworpen om repetitieve verkoopprocessen te automatiseren, waardoor verkoopteams hun verkooppijplijn kunnen visualiseren, hun leads kunnen beheren en zich kunnen richten op wat het belangrijkst is: het sluiten van meer deals. Pipedrive is beschikbaar in 22 talen en wordt gebruikt door meer dan 100.000 bedrijven over de hele wereld om efficiënt en effectief te schalen. Probeer het 14 dagen gratis en zonder creditcard. Meer informatie over Pipedrive

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer
Stroomlijn je verkoop-, marketing- en serviceprocessen en beheer een compleet klantentraject op één Creatio-platform. Meer informatie over Creatio CRM
Creatio CRM is een pakket van hoogwaardige producten waarvoor geen code is vereist voor marketing, verkoop en serviceautomatisering om het volledige klantentraject te automatiseren met maximale vrijheid. •Marketing Creatio - een kant-en-klaar platform voor het automatiseren van marketingcampagnes en workflows voor leadbeheer zonder code. •Sales Creatio - een end-to-end platform om verkoopprocessen van elk type te automatiseren zonder code. •Service Creatio - een omnichannel-platform om klantenserviceworkflows van elke complexiteit te automatiseren. Meer informatie over Creatio CRM

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer
Bigin is een betaalbaar, intuïtief CRM dat alle klantgerichte activiteiten stroomlijnt en helpt sterkere relaties op te bouwen met klanten. Meer informatie over Bigin by Zoho CRM
Bigin is een eenvoudig CRM met een reeks geavanceerde functies voor een betaalbare prijs en is ontworpen om als gegoten bij je kleine bedrijf te passen. Dit platform helpt je om je klanten en prospects met gemak te kunnen beheren: *Een 360°-beeld van je klanten en prospects - krijg toegang tot alle klantgegevens die je nodig hebt, variërend van hun specifieke eisen tot hun contactgegevens, en dat allemaal vanaf één plek. *Naadloze communicatie - bereik je contacten via telefoon, e-mail, sociale media, WhatsApp en online vergaderingen. *Pijpleidingen - gebruik de speciale pijplijnen om alle klantgerichte activiteiten te beheren, van verkoop tot klantenondersteuning. *Kalenderweergave - plan en volg al je taken, evenementen en oproepen. *Automatisering - automatiseer alle alledaagse maar integrale taken zoals het plannen van follow-ups, het versturen van betalingsherinneringen en nog veel meer. *Uitstekende dashboards - meet en volg belangrijke statistieken zoals je maandelijkse inkomsten. *Krachtige integraties - integreer met andere Zoho- en niet-Zoho-apps om elk aspect van je bedrijf te beheren. Meer informatie over Bigin by Zoho CRM

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer
Zoho CRM biedt het MKB en ondernemingen een 360-graden oplossing voor het beheer van de levenscyclus van klantrelaties die is gebouwd op een omnichannel-platform. Meer informatie over Zoho CRM
Zoho CRM biedt het MKB en ondernemingen een 360-graden oplossing voor de hele levenscyclus van klantenrelatiebeheer. Belangrijke functies omvatten contactbeheer, verkooptrechters, pijplijnbeheer, workflowautomatisering, AI-aangedreven gespreksassistent, taakbeheer, beheer van marketingcampagnes, verkoopprognoses, klantenservice, voorraadbeheer, rapportage en analyse, en het is naadloos te integreren met meer dan 500 populaire zakelijke apps in één bedrijfssysteem. Meer informatie over Zoho CRM

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer
HubSpot CRM heeft alles wat je nodig hebt om betere relaties met leads en klanten te organiseren, bij te houden en op te bouwen. Meer informatie over HubSpot CRM
HubSpot-software voor klantrelatiebeheer (CRM) is ontwikkeld voor bedrijven die minder tijd willen besteden aan het registreren van gegevens. Het bewaart al je contactgegevens in één gecentraliseerde, aanpasbare database. Het beheert je pijplijn, zodat jij deals kunt blijven ontwikkelen. En je kunt alles over een lead op één plek zien: je hoeft niet meer door inboxen te bladeren om informatie te vinden. Begin vandaag nog de gratis HubSpot CRM te gebruiken. Het is eenvoudig in te stellen en intuïtief in het gebruik, zodat jij je weer kunt richten op het ontwikkelen van je bedrijf. Meer informatie over HubSpot CRM

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer
Gripp is bedrijfssoftware voor bureaus en zakelijke dienstverleners. Gripp bevat o.a. uren, planning, CRM, projecten, rapportages, offertes, facturatie en meer! Meer informatie over Gripp
Gripp is een softwarebedrijf dat zich met name richt op bureaus en zakelijke dienstverleners. Met ruim 1800 klanten en zo'n 10.000 dagelijkse gebruikers helpen we onze klanten iedere dag opnieuw met het stroomlijnen van processen door middel van onze alles-in-1 software. Bij deze processen kun je o.a. denken aan planning, uren, het opmaken van offertes, het uitsturen van facturen en het maken van rapportages. Dankzij onze focus op bureaus en zakelijke dienstverleners en onze ervaring met soortgelijke bedrijven zijn we in staat om gericht mee te denken op het gebied van specifieke implementaties, inrichtingen en andere dienstverleningen. Meer informatie over Gripp

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer
Franchise On Cloud is franchisebeheersoftware waarmee franchisegevers hun netwerk kunnen ontwikkelen en tot leven kunnen brengen. Meer informatie over Cerca
Dankzij meer dan 250 functies besparen franchisegevers met Franchise On Cloud-beheersoftware dagelijks tijd bij de ontwikkeling en het tot leven brengen van hun netwerk. De aanpasbare SaaS-oplossing in de kleuren van elk merk is verkrijgbaar via een all-inclusive abonnement. Met dit abonnement profiteer je van toegewijde assistentie, een gratis update en nieuwe functies. De software wordt voortdurend verbeterd op basis van de wensen van klanten. Meer informatie over Cerca

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer
Bitrix24 is snelgroeiende gratis online CRM-software die wereldwijd door meer dan 12 miljoen bedrijven wordt gebruikt. E-mailmarketing, offertes en ook facturering. Meer informatie over Bitrix24
Bitrix24 is de toonaangevende gratis online CRM-software die door meer dan 12 miljoen bedrijven wereldwijd wordt gebruikt. Bitrix24 is beschikbaar in de cloud en als lokale versie met open source-code toegang. Onbeperkt aantal leads, deals, contacten, bedrijven, offertes, facturen en afspraakplanning. Geavanceerde versies hebben verkoop- en marketing automation, bulk-sms, campagnebeheer en ondersteuning voor meerdere pijplijnen. Beschikbaar in 18 verschillende talen. Meer informatie over Bitrix24

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer
Met Odoo CRM kunnen verkoopteams hun topleads en kansen bijhouden. Odoo CRM is volledig te integreren met andere Odoo-apps. Meer informatie over Odoo
Met Odoo CRM kunnen verkoopteams hun topleads en kansen bijhouden. Gebruikers kunnen hun verkoopcyclus personaliseren, de controle over hun statistieken en prognoses nemen en automatisering van marketingcampagnes creëren om hun verkoopprestaties te verbeteren. Met Odoo CRM krijgen gebruikers meer leads en kunnen ze telefoongesprekken en vergaderingen opvolgen. Verkoopteams kunnen de kwaliteit van hun leads analyseren, snellere beslissingen nemen en tijd besparen door e-mails van alle contacten rechtstreeks in de toepassing te integreren. Meer informatie over Odoo

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer
De op maat gemaakte Mautic CRM- en marketing automation-software van HEM helpt scholen hun marketing- en toelatingsbeheer te stroomlijnen. Meer informatie over Mautic
De op maat gemaakte Mautic CRM- en marketing automation-software van HEM is ontworpen door ervaren toelatingsprofessionals en helpt scholen om hun follow-up met potentiële leerlingen of studenten te beheren, hun digitale marketinginspanningen te schalen en te automatiseren, en aangepaste rapportage te gebruiken om hun resultaten bij te houden. Tot de functies behoren een geïntegreerde agenda, gedetailleerde contact- en gebruikersprofielen, workflowcreatie, functionaliteit voor e-mail, sms en web-bellen, aanpasbare rapportages en dashboards en nog veel meer. Meer informatie over Mautic

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer
HaloCRM is een op de cloud gebaseerde CRM-oplossing voor bedrijven van elke omvang. Meer informatie over HaloCRM
HaloCRM is een krachtige CRM-oplossing, ontworpen voor groeiende teams die behoefte hebben aan een allesomvattende tool die onbeperkt kan worden geschaald. Het omnichannel-platform van HaloCRM heeft geen verborgen kosten of vergrendelde functionaliteiten en biedt contactbeheer, lead- en verkoopbeheer, automatisering, website-integratie, virtuele medewerkers en nog veel meer. HaloCRM is snel te lanceren, te beheersen en te schalen en kan je klantcommunicatie flexibel centraliseren met krachtige, maar intuïtieve functionaliteit om uitzonderlijke klanttevredenheid te stimuleren. Meer informatie over HaloCRM

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer
Het alles-in-één marketingplatform van Mailchimps helpt kleine bedrijven met slimmere marketing, zodat je sneller kunt groeien.
Het alles-in-één marketingplatform van Mailchimps helpt kleine bedrijven met slimmere marketing, zodat je sneller kunt groeien. De oplossing vormt de ruggengraat voor je klantrelaties en biedt AI-gestuurde, gebruiksvriendelijke tools die iedereen kan gebruiken om succesvol te zijn. Mailchimp stelt je doelgroep centraal, zodat je marketingmails en geautomatiseerde berichten kunt verzenden, gerichte advertentiecampagnes kunt maken, bestemmingspagina's kunt bouwen, kaarten kunt verzenden, rapportage en analyse kunt vereenvoudigen en online kunt verkopen. Meer informatie over Mailchimp

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer
Geïntegreerde bedrijfsmanagementoplossing die financiële, klantrelatie- en supply chain-processen automatiseert.
Microsoft Dynamics is een lijn van geïntegreerde, aanpasbare bedrijfsmanagementoplossingen waarmee jouw mensen met meer vertrouwen belangrijke zakelijke beslissingen kunnen nemen. Microsoft Dynamics werkt net als vertrouwde Microsoft-producten, waardoor de implementatie soepel verloopt en de risico's die komen kijken bij nieuwe oplossingen worden verminderd. Deze oplossingen automatiseren en stroomlijnen financiële, klantrelatie- en supply chain-processen op een manier die bijdraagt aan zakelijk succes. Meer informatie over Dynamics 365

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer
ClickUp is één app die alle andere apps vervangt. Het is het werk van de toekomst. ClickUp is de snelstgroeiende app van 2019.
ClickUp is één app die alle andere apps vervangt. Het is het werk van de toekomst. Meer dan alleen taakbeheer – ClickUp biedt documenten, herinneringen, doelen, agenda's, planning en zelfs een inbox. ClickUp is volledig aanpasbaar en werkt voor elk type team, zodat alle teams dezelfde app kunnen gebruiken voor planning, organisatie en samenwerking. Meer informatie over ClickUp

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer
Zendesk Sell is een CRM-systeem waarmee je meer deals kunt sluiten.
Zendesk Sell is een CRM-systeem waarmee je meer deals kunt sluiten. Het verkoopplatform volgt al je klantinteracties in één uniforme interface. Het is snel te implementeren en gebruiksvriendelijk: 70% van de bedrijven kan binnen 7 dagen of minder met Sell aan de slag. Je teams kunnen zich concentreren op verkopen en niet op administratief werk en besteden minder tijd aan gegevensinvoer. 80% van de klanten is het erover eens dat Zendesk hun teams efficiënter heeft gemaakt. Meer informatie over Zendesk Suite

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer
Smartsheet is een online platform voor de uitvoering van werk dat organisaties van elke omvang in staat stelt om werk te plannen, te beheren, te automatiseren en erover te rapporteren.
Smartsheet is een online platform voor de uitvoering van werk waarmee organisaties van elke omvang werk kunnen plannen, beheren, automatiseren en erover rapporteren. Meer dan 80.000 merken vertrouwen op Smartsheet voor project- en werkbeheer vanwege de gebruiksvriendelijke interface, realtime Gantt-diagrammen en -dashboards, en functies voor werkautomatisering. *Awards in 2018: Door Forrester Research benoemd tot Leider in het beheer van samenwerkingen voor ondernemingen, geselecteerd voor de Fast 500-lijst van Deloitte, erkend voor technologische innovatie en visie door 451 Research. Meer informatie over Smartsheet

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer
Alle marketingtools, functies en deskundige begeleiding die je nodig hebt om te slagen, allemaal op één plek. Creëer vandaag nog je gratis website.
Of je nu meer klanten wilt bereiken, meer producten wilt verkopen of gewoon je passie met de wereld wilt delen, Constant Contact heeft alle tools, functies en deskundige begeleiding die je nodig hebt om online te gaan en online te groeien, allemaal op één plek. Creëer vandaag nog je gratis website. Meer informatie over Constant Contact

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer
ActiveCampaign CRM helpt je meer te verkopen in minder tijd door geautomatiseerde leadprioritering, taakcreatie en contactbeheer te combineren.
ActiveCampaign helpt kleine en middelgrote bedrijven de groei te versnellen door de kracht van e-mailmarketing, marketing automation en automatisering van verkoop en CRM te combineren. Hiermee kun je krachtige geautomatiseerde marketing- en verkoopprocessen creëren die zich aanpassen om te zorgen voor blijere, loyalere klanten. Stuur nieuwsbrieven, ontwerp prachtige e-mails en onderhoud het contact met je klanten. Automatiseer je marketing met behulp van klantgegevens. Sluit sneller deals met deze verfrissende nieuwe kijk op klantrelaties. Meer informatie over ActiveCampaign

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer
Krijg alle tools die je nodig hebt onder één dak om online betere klantrelaties op te bouwen.
Brevo biedt bedrijven de mogelijkheid om relaties op te bouwen en te laten groeien door middel van marketing automation, e-mailcampagnes, transactionele e-mails en sms-berichten. Waarom is dit product anders dan andere? Brevo wordt aangedreven door een klanttevredenheidsteam van wereldklasse en biedt tariefplannen die een lach op je gezicht toveren. Het platform combineert een robuuste reeks diensten binnen een enkele gebruiksvriendelijke oplossing. Veel plezier! Meer informatie over Brevo

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer
Airtable combineert een intuïtieve spreadsheetinterface met bestandsbijlagen, kanbanborden, kalenders en andere krachtige functies.
Airtable is het alles-in-één samenwerkingsplatform dat de flexibiliteit van een spreadsheetinterface combineert met uitgebreide functies zoals bestandsbijlagen, kanbankaartstapels, kalenders en rapportage. Meer informatie over Airtable

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer
Nimble is de eenvoudige, slimme CRM voor Office 365 en G Suite die voor jou werkt – waar je ook werkt.
Nimble is de eenvoudige, slimme CRM voor Office 365 en G Suite die je contacten, communicatiegeschiedenis, e-mail-inboxen en agenda-afspraken automatisch combineert met meer dan 160 contacten uit de SaaS-bedrijfstoepassing en sociale media-verbindingen (waaronder Linkedin, Twitter, Facebook) in één verenigde teamrelatiemanager. Meer informatie over Nimble

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer
Clio biedt een krachtige reeks tools om moderne juridische professionals te helpen bij het runnen, uitbreiden en beheren van hun bedrijven, van intake tot factuur.
Clio vergemakkelijkt de dagelijkse activiteiten van juridische professionals van over de hele wereld met intuïtieve tijdregistratie, facturering, matter-management, mobiele apps en meer, voor het stroomlijnen van elke taak, van intake tot factuur. Met Clio Manage, de populairste juridische praktijkbeheersoftware ter wereld, en Clio Grow, een juridisch CRM-platform om je te helpen je klantenrelaties beter te beheren, biedt de Clio Suite alles wat je nodig hebt om je advocatenkantoor te runnen, uit te breiden en te beheren. Meer informatie over Clio

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer
NetSuite CRM biedt krachtige frontoffice-mogelijkheden en een naadloze datastroom tijdens de hele levenscyclus van de klant.
Met Netsuite's CRM-oplossing (Customer Relationship Management) kunnen bedrijven interacties met huidige en potentiële klanten, partners en leveranciers op één plek beheren. Dit biedt alle mogelijkheden van een traditionele CRM-oplossing, zoals SFA (Sales Force Automation), klantenservicebeheer en marketingautomatisering, plus de optie om offerten, commissies, verkoopprognoses en partnerrelaties te beheren. Meer informatie over NetSuite

Functies

  • Beheer van verkooppipeline
  • Territoriumbeheer
  • Workflowbeheer
  • E-mailbeheer
  • Segmentering
  • Rapportage en analyse
  • Offertes
  • Taakbeheer

Kopersgids voor CRM-software

Wat is een CRM-systeem?

Met CRM-systemen kunnen bedrijven hun interacties en relaties met klanten beter beheren en ondersteunen door middel van betrouwbare systemen en processen. Daarnaast kan een CRM-systeem naadloos worden geïntegreerd met organisatorische processen in marketing, verkoop en klantenservice.

De voordelen van een CRM-systeem

  • Eenvoudige toegang tot klantgegevens: CRM-systemen bevatten een database waarin gebruikers tijdens vergaderingen of afspraken gemakkelijk klant- en prospectgegevens kunnen opzoeken. Met sommige oplossingen kunnen gebruikers ook informatie synchroniseren op meerdere apparaten, waardoor ze overal toegang hebben tot de meest actuele informatie over klanten.
  • Gestroomlijnde processen door automatisering: met CRM-software kunnen gebruikers verschillende workflows en processen met betrekking tot verkoop, marketing en klantenondersteuning standaardiseren en zo de coördinatie tussen deze teams verbeteren.
  • Bruikbare inzichten over bedrijfsprestaties en klantgedrag: leveranciers van sommige tools voor customer relationship management bieden een analysefunctionaliteit waarmee gebruikers aanpasbare dashboards en rapporten kunnen creëren op basis van klantgegevens. Deze rapporten helpen bij het segmenteren van klanten, het bijhouden van de inkomsten en het beheren van gepersonaliseerde campagnes.

Algemene functies van een CRM-systeem

  • Contactbeheer: het opbouwen van een doorzoekbare database met klanten- en prospectgegevens.
  • Het bijhouden van interacties: het vastleggen van gesprekken met klanten en prospects via verschillende kanalen zoals telefoon, e-mail, live chat of persoonlijk contact.
  • Leadbeheer: het bijhouden en beheren van leads gedurende de gehele levenscyclus van de klant. Dit bestaat uit het vastleggen, opslaan, distribueren, ontwikkelen, verdelen en segmenteren van leads en het beheren van de pijplijn.
  • Agenda/herinneringssysteem: het aanmaken van herinneringen over gesprekken of vergaderingen en deze synchroniseren met de agenda van de gebruiker. Een gebruiker kan ook herinneringen instellen via bureaubladmeldingen, agendameldingen, e-mails of sms-berichten.
  • Het opslaan van documenten: het opslaan, delen en beheren van documentatie en papierwerk.
  • Segmentatie: het opsplitsen van het klantenbestand in groepen op basis van kenmerken zoals leeftijd, geslacht, locatie en voorkeuren, om daarmee gerichte verkoop- en marketingcampagnes te creëren.

Overwegingen bij de aankoop van een CRM-systeem

  • Soorten tools voor customer relationship management: een CRM-systeem valt in minstens één van de drie categorieën op basis van de functionaliteiten: verkoopautomatisering, marketing automation en klantenservice en -ondersteuning. Oplossingen voor verkoopautomatisering helpen gebruikers bij het beheer van voorraden, orderverwerking en verkooprapportage. Oplossingen voor marketing automation helpen gebruikers bij het creëren en beheren van marketingcampagnes. Klantenservice software helpt bij het bijhouden en beheren van vragen van klanten. Gebruikers dienen hun behoeftes met betrekking tot CRM-systeem te evalueren en de producten die aan hun eisen voldoen op een shortlist te zetten.
  • Totale eigendomskosten: de markt wordt overspoeld door oplossingen met verschillende prijsmodellen, afhankelijk van onder andere de breedte van het functionaliteitenaanbod en de implementatiemogelijkheden. Maar deze opties verschillen ook in de totale eigendomskosten, afhankelijk van meerdere criteria zoals de implementatievorm (cloudgebaseerd versus lokaal geïnstalleerd), trainingstijd en -kosten, implementatietijd en kosten voor technische ondersteuning.
  • Opslagcapaciteit voor data: klantgegevens vormen de kern van CRM-systemen. Maar de software slaat ook andere gegevens op, zoals klantinteracties, agenda's, en statistieken over de campagneprestaties. Daarom is voldoende gegevensopslag een cruciale factor bij de aankoop van een systeem. Kopers dienen niet alleen hun huidige gegevensbehoeften te analyseren, maar ook hun toekomstige behoeften in te schatten.
  • Het gebruik van sociale CRM-systemen neemt toe: het gebruik van sociale media groeit sneller dan ooit. Volgens het Wereldwijd digitaal rapport 2019 zijn er momenteel ongeveer 3,5 miljard actieve gebruikers van sociale media, wat een groei van 9% op jaarbasis betekent ten opzichte van 2018. Om een strategie voor sociale media op te bouwen, kunnen kleine bedrijven sociale CRM-systemen gebruiken waarmee ze hun sociale mediakanalen kunnen beheren, marketingcampagnes kunnen uitvoeren en campagneprestaties in real time kunnen bijhouden. Met behulp van Capterra's gids voor CRM-systemen kun je naar software zoeken op basis van de gewenste functie, waaronder de integratie met sociale media.
  • AI is de toekomst van tools voor customer relationship management voor kleine bedrijven: kleine bedrijven zijn zich bewust van de rol die AI (artificial intelligence, kunstmatige intelligentie) kan spelen bij het verbeteren van de prestaties van CRM-systemen. Volgens een Salesforce-enquête is de kans dat snelgroeiende bedrijven uit het MKB AI gebruiken twee keer zo groot als langzaam groeiende MKB-bedrijven. Een belangrijke toepassing van AI in een CRM-systeem bestaat uit chatbots: volgens een Engelstalig rapport van Capterra over technologietrends is 68% van de kleine en middelgrote bedrijven momenteel van plan chatbots te implementeren of gebruikt deze al.